Altus 140 – kultowe kolumny rodem z późnego PRL. Klasyka PRLu cz. II Skomentuj

Kolumny głośnikowe Altus 140 to prawdziwy zestaw kontrastów. Przez jednych uwielbiane, przez drugich znienawidzone. Obiekt pożądania chyba wszystkich melomanów przełomu lat 80 tych i 90 tych. Eksportowy przebój istniejący pod nazwą Geton, Dynamic Speaker, HGS Electronics itd. Metoda na podryw i… obsługę niejednej parapetówki. Panie i Panowie – dziś przedstawiamy Wam model, bez którego polska historia byłaby uboższa.

Kup teraz cały zestaw głośników do Tonsil Altus 140

 

Altus 140 – kilka słów o historii:

Altusy 140 były produkowane jako rozbudowane wersje popularnych (a w zasadzie kultowych) 110-tek. Początek historii kolumn datowany jest na rok 1984, gdy ZWG “Tonsil” po raz pierwszy wypuściło ów produkt na rynek. Ciekawostką jest fakt, że były to jedne z najdłużej produkowanych zestawów (mniej więcej do połowy lat 90-tych).

 

Altus 140 – specyfikacja:

Kultowe kolumny ZgB 100-8-61 pomimo swojej popularności, wcale nie były projektem idealnym. Bardzo prosta zwrotnica nie mogła idealnie odseparować poszczególnych pasm, co wielu audiofilów doprowadzało do rozpaczy. Mimo to, zastosowane w niej rozwiązania były swoistym “powiewem nowoczesności”. Zwłaszcza, jeśli porównamy je ze 110-tką.

 

Charakteryzowały się trójdrożną konstrukcją, obsługując zarówno sprzęt monofoniczny jak i stereofoniczny. Maksymalna moc podłączanego wzmacniacza to 100 W a impedancja – 8 ohm. Posiadały dwa wbudowane, trójpozycyjne przełączniki, wykorzystywane do regulacji barwy głośników średnio i wysokotonowych.

 

Altus 140 – budowa:

 Do wspomnianej zwrotnicy podłączono następujące obciążenie:

1. Głośnik niskotonowy – GDN 30/60/1 (6 Ω). Pracuje on w konfiguracji na dwa otwory w obudowie.
2. Głośnik średniotonowy – GDM 18/80 (8 Ω) – pracuje w oddzielnej komorze.
3. Głośnik wysokotonowy – GDWT 9/40/5 lub GDWT 9/80/6 (8 Ω) o konstrukcji tubowej lub GWDT 9/80 (współcześnie)

 

Ciekawostką jest fakt, że w wersji eksportowej ( Dynamic Speaker HX 100), zostały wprowadzone nieco lepsze zwrotnice, przetwornik kopułkowy GDWK i tunele Bass Reflex.

 

Podsumowując, Altus 140 może i nie był szczytem techniki, ale za to oferował możliwości zbliżone do rozwiązań zachodnich.

Dodaj komentarz