Głośniki dwudrożne czy trójdrożne? Porównujemy i objaśniamy Skomentuj

Jazda samochodem, bardzo często w dłuższej perspektywie czasowej, przeradza się z przykry obowiązek, a przyjemność prowadzenia naszego pojazdu wraz ze wzrostem stażu ulega coraz większemu obniżeniu. Z tego powodu bardzo często podczas jazdy korzystamy z wbudowanego w kokpit samochodu radioodtwarzacza, który dostarcza nam muzykę ulubionych wykonawców. Oczywiście po czasie każdy z nas orientuje się, że wydobywany z systemu dźwięk znacząco odbiega od tego, który słyszymy w naszych słuchawkach oraz domowych głośnikach. Odpowiedzią na nasze pytanie, dlaczego tak się dzieje, jest oczywiście niska jakość standardowych urządzeń do odtwarzania dźwięku, które nie będą wstanie zagwarantować nam oczekiwanej jakości. Decydujemy się na wymianę systemu, szukamy propozycji w internecie i stajemy przed bardzo ciężką decyzją, na który model z całego spektrum dostępnych powinniśmy się zdecydować. Jeśli nie jesteś specjalistą od systemów nagłośnieniowych oraz ekspertem w dziedzinie akustyki, wtedy decyzja może być bardzo ciężka, gdyż różnice bardzo często zależą od cech konstrukcyjnych danego urządzenia. Pod tym względem głośniki możemy podzielić na dwudrożne oraz trójdrożne i każde rozwiązanie ma swoje pozytywne oraz negatywne cechy. W poniższym artykule przedstawię Tobie czym charakteryzuje się rozwiązanie w postaci głośnika dwudrożnego oraz czym różni się od tego, które określane jest mianem trójdrożnego.

Głośnik dwudrożny co to jest?

Ustaliliśmy już wcześniej, że dwudrożność jest cechą konstrukcyjną danego głośnika, lecz tak naprawdę nie wiemy do końca czym tego typu rozwiązanie się cechuje oraz jakie zalety otrzymujemy wykorzystując tego typu konstrukcję. Najprościej mówiąc ilość dróg jest liczbą głośników, które przetwarzają jedno to samo pasmo akustyczne, w celu polepszenia jakości wydobywane dźwięku. Bardzo ciężkim zadaniem byłoby skonstruowanie odtwarzacza jednodrożnego, gdyż dźwięk, który chcemy przetworzyć w różnych częstotliwościach cechuje się innymi potrzebami. Tego typu budowa cechowałaby się znacznym obniżeniem jakości podczas odtwarzania wysokich oraz niskich tonów. Dlatego też wymyślono konstrukcję dwudrożną, w której jeden głośnik odpowiada za jedną połowę częstotliwości natomiast drugi odpowiada za sygnał dźwiękowy z zakresu drugiej połowy częstotliwości. Dzięki temu jesteśmy wstanie uzyskać jeszcze większą jakość oraz pełnię sygnału, co poprawi ogólną słyszalność puszczanych przez nas utworów. Tego typu system dzięki swojej prostocie oraz niezwykłej skuteczności stał się jednym z najczęściej stosowanych oraz najbardziej popularnych instalacji akustycznych wykorzystywanych w samochodowych systemach audio.

Czym różni się głośnik dwudrożny od głośnika trójdrożnego?

We wcześniejszym punkcie zyskaliśmy już wiedzę na temat tego, że zastosowanie w systemie nagłośnieniowym głośnika dwudrożnego podnosi jakość wydobywanego dźwięku. Tak więc z pewnością pojawiło się pytanie, dlaczego nie zastosować systemu trójdrożnego, który jeszcze bardziej podniósłby jakość sygnału dźwiękowego. To wszystko jest jak najbardziej prawdą, lecz warto na samym początku dokładnie poznać zalety oraz minusy obu tych rozwiązań.

System dwudrożny jest dosyć prosty w konstrukcji i możliwy do zamontowania nawet przez osobę, która nie miała wcześniej zbyt duże styczności z tego typu instalacjami. Jest to również znacznie tańsze rozwiązanie, gdyż koniecznością jest zakupienie jedynie dwóch głośników. Jeśli poszukujesz opcji, która będzie cechowała się najwyższym stosunkiem jakości do ceny jaką musimy zainwestować w tego typu system, wtedy będzie to z pewnością bardzo dobry wybór, który w pełni zaspokoi Twoje oczekiwania.

Jeśli jednak oczekujesz od Twojego sprzętu całkowicie najlepszej jakości, wtedy warto skupić swoją uwagę na systemie, który bazuje na trzech wbudowanych w konstrukcję samochodu głośnikach, które jeszcze w bardziej dokładny sposób przetwarzają falę akustyczną. Wykorzystanie tego typu rozwiązania wygeneruje jednak znacznie więcej kosztów, które nie byłby konieczne w przypadku systemu dwudrożnego. Znacznie wzrośnie również poziom skomplikowania całej instalacji, co może sprawić, że własnoręczna wymiana głośników przez osobę niewyspecjalizowaną w danej materii może być bardzo ciężkim lub w niektórych przypadkach niewykonalnym zadaniem.

Jak podłączyć głośnik dwudrożny?

Podłączenie głośnika dwudrożnego do naszego systemu audio nie jest z pewnością rzeczą najprostszą, gdyż będziemy musieli wykazać się drobnymi umiejętnościami technicznymi. Istnieje jednak bardzo dużo warsztatów, które trudzą się tego typu pracami i z pewnością tam otrzymamy od nich profesjonalną sługę związaną z montażem tego typu systemu. Jeśli natomiast chcesz sam spróbować podłączyć nowo kupiony sprzęt, wtedy zapraszam Cię do dalszej lektury, w której przedstawię Tobie kilka kroków, które powinny doprowadzić Cię do finalnego sukcesu.

Pierwszy krokiem będzie demontaż elementów drzwi, w celu uzyskania dostępu do wbudowanych w konstrukcję samochodu fabrycznych głośników, które mamy zamian za chwilę wymienić na nowe. Będzie to pierwsze oraz jedno z cięższych zadań, które wykonane poprawnie utwierdzi Cię w przekonaniu, że jesteś wstanie samodzielnie sprostać postawionemu przed Tobą zadaniu. W zależności od modelu samochodu tapicerka naszych bocznych drzwi może być mocowana na zwykłe zaczepy lub śruby wkręcone w powierzchnię drzwi. Jeśli producenci użyli pierwszego rozwiązania, wtedy wystarczy użyć odrobiny siły w celu wypięcia tapicerki z zaczepów. Natomiast, jeśli w konstrukcji Twoich drzwi widnieją śruby z zaślepkami, wtedy należy je odkręcić i wtedy uzyskamy dostęp do wewnętrznej części naszych drzwi.

Kolejnym ważnym krokiem będzie demontaż starych głośników, które z reguły zostały przez konstruktorów potraktowane zwykłymi śrubami, które należy odkręcić przy użyciu odpowiedniego śrubokręta. Następnie po odkręceniu śrub możliwe będzie wyciągnięcie starego systemu nagłośnieniowego wraz z oryginalnym okablowaniem, dzięki czemu uzyskamy wolne miejsce dla naszych nowych głośników z wcześniej opisywanym już systemem dwudrożnym.

Jednym z ostatnich problematycznych kroków jest z pewnością montaż zwrotnicy. Najlepszą opcją jest wywiercenie w poszyciu bocznych drzwi dwóch otworów, do których będziemy mogli przykręcić wcześniej już przedstawiony element. Następnie fabryczne kable zasilające woofer, odcinając końcówki, należy podłączyć do zwrotnicy w miejscy określonym słowem “input”.  To samo należy zrobić z przewodami głośnikowymi wychodzącymi od woofera i tweetera i również przykręcić je do zwrotnicy, pamiętając o skręceniu każdego z przewodów.

Ostatnim elementem jest zamontowanie głośników wysokotonowych. W tym celu należy umiejscowić tweeter na podszybiu auta oraz przeciągnąć przewody głośnikowe do drzwi w miejsce, w którym producent przewidział fabryczne wiązki elektryczne. Następnie należy ponownie zamontować wcześniej odczepioną tapicerkę w naszych drzwiach wciskając ją w zaczepy lub skręcając za pomocą odkręconych w pierwszym punkcie śrub.

Dodaj komentarz