Tonsil – legendarny producent nagłośnienia Skomentuj

Firma „Tonsil” przechodzi prawdziwy renesans. Mimo że narodziła się tuż po zakończeniu wojny, przetrwała do czasów współczesnych. Wiele osób obawiało się, że przejdzie w zapomnienie, ale nie tak dawno okazało się, że siła marki jest ogromna i po reaktywacji firmy, produkowane głośniki i kolumny zostały pozytywnie przyjęte przez rynek.

Historia powstania marki „Tonsil”

Geneza powstania marki Tonsil sięga lat 40. ubiegłego wieku, kiedy to z materiałów porzuconych przez niemieckich okupantów, w starych, drewnianych pomieszczeniach we Wrześni, rozpoczęto produkcję ośmiu rodzajów głośników. Firma została przejęta przez poznański zarząd Polskiego Radia o tej samej nazwie. Następnie, fabrykę przemianowano najpierw na Państwową Fabrykę Głośników, a później nosiła miano Speaker Manufacturing Company. Był to niezwykły czas dla firmy i jej pracowników, związany z prężnym rozwojem produkcji- wytworzono wówczas pierwszy mikrofon, silniki o małej mocy, transformatory głośnikowe, a także elektromechaniczne elementy automatyki. Dopiero w 1960 roku, zakład uzyskał nazwę „Tonsil”, która w niezmienionej formie przetrwała aż do dziś. Jej pomysłodawcą był jeden z konstruktorów, który wygrał konkurs na nową nazwę marki. Co ciekawe, utworzona została z połączenia dwóch słów: „ton” oraz „sil”. Pierwszy człon nawiązywał do dźwięku, drugi, z kolei, dotyczył produkowanych wówczas przez firmę mikrosilników, które następnie przejęło przedsiębiorstwo „Mikroma”. Mimo że upłynęło kilkanaście lat od zakończenia wojny, to początki rozwoju zakładu były niezwykle trudne, ze względu na brak właściwie przeszkolonej kadry pracowniczej, specjalizującej się w naukach ścisłych. Systematycznie, fizyków, chemików czy akustyków zaczęto rekrutować z Politechniki Wrocławskiej.

Należy podkreślić, że lata 60. to czas prawdziwego rozkwitu marki „Tonsil”. W wyniku rewolucji radiowo- telewizyjnej, zdecydowano się na wybudowanie dużej hali produkcyjnej i zatrudnienie większej liczby pracowników. Zanim stworzono nowoczesną, najlepszą w Europie halę bezechową, pierwszych pomiarów akustycznych dokonywano na dachu budynku zakładu. Zdecydowano się, także, na poszerzenie rynku zbytu produktów i firma rozpoczęła nawiązywać kontakty zagraniczne w poszukiwaniu kontrahentów. Zwłaszcza, lata 1973-1974 związane były z unowocześnianiem technologii produkcji przetworników akustycznych, a firma na polskim rynku była właściwie jedyną zajmującą się produkcją wysokiej jakości głośników. Dopiero w 1989 roku, w wyniku transformacji, marka „Tonsil” straciła pozycję monopolistyczną. Warto podkreślić, że w czasach PRL-u, zadbano o wyposażenie produkcji w nowoczesne maszyny, a za czasów rządów Edwarda Gierka znaleziono mu poważnego, zagranicznego partnera, jakim była marka rodem z Japonii- „Pioneer”. Stawiało to ciągle rozwijającą się firmę na wysokiej, ugruntowanej pozycji, a sprzedaż produktów poszerzała się o nowe kraje, takie jak Wielka Brytania, Niemcy, Francja, a nawet stany Zjednoczone. Rozpoznawalność marki była wówczas ogromna, a większość, bo nawet 90% produkowanego sprzętu eksportowano poza granice naszego kraju. Firma nawiązała także współpracę z innymi producentami, takimi jak Blaupunkt oraz Grundig.

Na początku lat 90., zdecydowano się na przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę akcyjną- wówczas zakład zatrudniał ponad 3,6 tys. pracowników. W kwietniu 1991 r. „Tonsil S.A.” był jedną z pierwszych pięciu polskich spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Kryzys nastąpił 6 lat później, kiedy zaczęto odnotowywać dramatyczny spadek liczby zamówień, a komplikacje w spółce pogłębiały konflikty pracowników z właścicielem. Mimo że część akcji przejęła wspomniana wcześniej marka „Pioneer” i obserwowano wysoką produkcję głośników do samochodów, to finalnie w 2004 roku zarząd japońskiej firmy opuścił fabrykę, a pięć lat później, spółka „Tonsil S.A.” ogłosiła upadłość. Do słabej kondycji zakładu przyczyniły się kolejno kryzys gospodarczy na rynku azjatyckim, wycofywanie zamówień od firmy „Sony” oraz przejęcie dwóch brytyjskich marek przez chińskie zakłady, dla których do tej pory realizowane były zlecenia. Wydawać by się mogło, że prężnie rozwijający się przez lata zakład produkcyjny przetrwa okres transformacji, a dzięki pomocy silnego, zagranicznego partnera biznesowego uniknie losu, jaki spotkał wiele firm cieszących się popularnością w czasach PRL-u, a które nie poradziły sobie w rzeczywistości gospodarki wolnorynkowej. Ogromnym zaskoczeniem dla pracowników i sympatyków marki „Tonsil” było wybudowanie w miejscu fabryki centrum handlowego i osiedla mieszkaniowego.

Reaktywacja przedsiębiorstwa

Rok 2012 okazał się dla p. Sławomira Wieszczecińskiego i firmy „Tonsil” czasem odrodzenia. Przedsiębiorca z Wrześni zdecydował się wykupić zajęte przez komornika prawa do marki, dokumentację zakładu oraz bazę maszynową. Pierwotnie, powstała jednoosobowa działalność gospodarcza, która po kilku latach przerodziła się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie w spółkę z o.o. komandytową. Przez kilka lat, dzięki wykorzystaniu funduszy w ramach różnych projektów, spółka zaczęła produkować ponownie wysokiej klasy głośniki i kolumny, które podbijają nie tylko polski, ale zagraniczny rynek. Nowoczesna linia produkcyjna oraz doskonale przeszkoleni pracownicy z wieloletnim doświadczeniem przyczyniają się do kształtowania silnej pozycji zakładu. Marka „Tonsil”, ponadto, cieszy się dużą rozpoznawalnością na rynku brytyjskim.

Co wyróżnia głośniki „Tonsil” od innych marek?

Produkowane przez polską firmę z wieloletnią tradycją głośniki i kolumny mogą śmiało konkurować ze sprzętem nawet najbardziej znanych i uznanych producentów. Wszystko za sprawą połączenia tradycyjnego podejścia z innowacyjnymi rozwiązaniami, co przekłada się na niezrównaną jakość dźwięku i ciekawy, ponadczasowy design, który doceniają nawet najwybredniejsi użytkownicy sprzętu audio. W ofercie producenta dostępne są, między innymi, głośniki niskotonowe, subwoofery oraz zestawy głośnikowe. Warto wspomnieć, że wśród zestawów głośników nadal dużą popularnością cieszą się modele rodem z PRL-u oraz nowoczesne propozycje producenta, co zostało poruszone w poniższym akapicie.

Jakie produkty marki „Tonsil” cieszą się największą popularnością?

  1. Tonsil Maestro III. Jest to następca znanego modelu Maestro II 180, który przeszedł niewielki lifting. Producent zaproponował nową obudowę, zarówno podstawa, jak i ekran wykończono przy użyciu strukturalnej farby w wersji matowej. W celu polepszenia jakości dźwięku, zastosowano średniotonowy głośnik, zmieniono także zwrotnicę. Wszystko to po to, by wydobyć i wzmocnić niskie tony. Zestaw głośnikowy Maestro III jest połączeniem tradycyjnego wyglądu z nowoczesnym zacięciem, a maksymalna moc wynosi 200 W.
  2. Tonsil Zeus. Ten rodzaj głośników został zaprojektowany z myślą o fanach muzyki klubowej i miłośników ciężkich brzmień. Szczególnym walorem jest lekko konturowe brzmienie wynikające z uwypuklenia krańców pasma akustycznego. Głośniki dostępne są w klasycznych barwach: brąz, czerń, biel. Warto zwrócić uwagę na głośniki niskotonowe, które przez projektantów zostały pokryte farbą zmieniającą kolor. W porównaniu do modelu Maestro III, moc maksymalna jest zdecydowanie wyższa (400 W), dlatego doskonale sprawdzą się w wyposażeniu klubów i dyskotek.
  3. Altus 300. To trzydziestocentymetrowa kolumna, która uznanie na rynku zdobyła kilkadziesiąt lat temu ze względu na fantastyczną jakość dźwięku, docenianą przez miłośników muzyki dyskotekowej i rockowej.
  4. Altus 200. Zestaw ten przeznaczony jest dla koneserów muzyki jazzowej, rockowej i popu. To mniejsza wersja Altusa 300, która zaprojektowana została w celu wyostrzenia dźwięków w średnio- wysokotonowym zakresie częstotliwości. Oznacza to, że uzyskane brzmienie przypomina te na scenach estradowych. Wszystko za sprawą zamontowanego głośnika z tzw. ferrofluidem, dlatego zestaw sprawdzi się do nagłaśniania niewielkich lokali.
  5. Altus 380. Zaliczany do grupy głośników, które generują bardzo naturalnie brzmiące dźwięki. Zmiany wprowadzono w budowie wysokotonowego głośnika, który zyskał tytanowa kopułkę oraz niskotonowego głośnika, w którym zamontowano dużą cewkę o wysokiej amplitudzie i podwójny magnes ferrytynowy. Ciekawostkę stanowi materiał, z którego wykonano okablowanie- jest to najwyższej czystości miedź beztlenowa. Moc maksymalna porównywalna jest do tej, generowanej przez głośniki Tonsil Zeus i wynosi 380 W. To, co wyróżnia ten model spośród innych jest ponadprzeciętnie spójne brzmienie. W najwyższej i najdroższej zarazem wersji, kolumna Altus 380 dostępna jest z obiciem ekranu naturalną skórą.
  6. Altus 110. Legendarna kolumna, która popularność zdobyła jeszcze w latach 80., stając się symbolem późnego PRL-u. O ile, głośniki wykazywały relatywnie dobre parametry przenoszenia w zakresie niskich częstotliwości, o tyle przetwarzanie wyższych dźwięków obciążone było mnóstwem błędów- pojawiały się np. typowe piski. Niemniej jednak, w wersjach eksportowych, zyskały duże powodzenie na rynkach zagranicznych. W latach swojej świetności, uznane zostały za jedne z najlepszych w Polsce.
  7. Altus 140. Ten model kolumn zaczęto produkować jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku jako rozbudowana wersja Altusów 110. Obok Altusów 75, były jednymi z najdłużej produkowanymi głośnikami w historii firmy „Tonsil”. Dużą zaletą było to, że obsługiwały sprzęt mono- i stereofoniczny.
  8. Altus 75. To kolumny będące „perełką” w czasach PRL-u. Zaczęto produkować je począwszy od roku 1984 i tak było przez następne 10 lat. Kolumny głośnikowe Altus 75 budziły w miłośnikach muzyki skrajne uczucia- od nienawiści do miłości- a żeby je kupić, niejednokrotnie trzeba było stać w długich kolejkach już od bardzo wczesnych godzin porannych pod firmowym sklepem „Tonsil”. Zarówno w latach 80., jak i 90., kolumny Altus 75. stanowiły wyposażenie świetlic, popularnych dyskotek, klubów muzycznych i szkół. Dostępne były w różnej wersji kolorystycznej stanowią klasykę w grupie urządzeń do nagłaśniania.

Ponad 70-letnia historia marki „Tonsil” sprawiła, że w oczach wielu ludzi uznawana jest za prawdziwą legendę. Kultowe już wersje zestawów głośnikowych i kolumn Altus nadal można znaleźć w wielu lokalach w dobrej kondycji. Obecny właściciel marki zadbał o profesjonalny rozwój firmy i wprowadzanie nowych rozwiązań i technologii, co przekłada się na prestiż marki. Należy podkreślić, że wszystkie elementy tworzące głośniki „Tonsil” są produkowane od podstaw w polskiej fabryce, co wyróżnia je na tle innych, popularnych firm.

 

Dodaj komentarz