Wyświetlanie 1–25 z 102 wyników

GŁOŚNIKI NISKOTONOWE SAMOCHODOWE

Tak jak każda instalacja głośnikowa, również i samochodowy system audio, z reguły wymaga dopieszczenia niskich tonów dla uzyskania odpowiednio zbalansowanego pasma częstotliwościowego i mocnych dołów. Prawdopodobnie każdy zaczyna swoją przygodę z ulepszaniem brzmienia we własnym samochodzie od doboru bądź wymiany głośników niskotonowych. Potrzeba czucia potężnego basu drzemie w większości kierowców, więc często decydują się oni na wzbogacenie brzmienia niskich tonów. Z reguły wbudowane w samochody systemy mogą mieć problemy z odpowiednim odwzorowaniem basów, więc warto rozważyć ich wymianę na modele o większych mocach i membranach.

Głośniki niskotonowe z reguły przeznaczone do zabudowy w samochodach. Istnieje też drugi sposób często spotykany wśród fanów potężnych samochodowych basów. Jest to umieszczanie głośników niskotonowych w specjalnych skrzyniach basowych bądź tubach. Tworzą one szczelną komorę pozwalającą na uzyskanie wysokiego ciśnienia akustycznego. Przełoży się to przede wszystkim na poprawniejszą pracę przetwornika oraz wzmocnienie niskich tonów, a także osłabienie pogłosów, rezonansów i innych ubocznych efektów dźwiękowych, niż miałoby to miejsce w przypadku umieszczenia głośników w drzwiach (choć tam też można poprawić sytuację poprzez odpowiednie wygłuszenie ich matami akustycznymi), gdyż nawet najlepszy głośnik potrzebuje odpowiednich warunków do pracy. Niestety wadą takiego rozwiązania jest zajęcie dodatkowej przestrzeni w samochodzie, choć można to ograniczyć do minimum poprzez sprytne zainstalowanie głośników przy pomocy fachowców.

Podczas doboru odpowiedniego głośnika do samochodu zazwyczaj pierwszą rzeczą, z którą należy się zmierzyć, jest ograniczenie wynikające z przeznaczonego przez producenta pojazdu miejsca. Chodzi o fabrycznie określone wymiary, czyli szerokość i kształt otworu oraz o jego głębokość, co wprost dyktuje ramy, w których należy się poruszać, chyba, żeby pokusić się o użycie dystansów montażowych. Warto również zwrócić uwagę na aspekty estetyczne, czy membrana lub maskownica pasuje wyglądem do wnętrza. Szczególnie warto na to patrzeć, gdy głośniki instalowane będą we wcześniej wspomnianych skrzyniach basowych, ponieważ wtedy są one widoczne, a bardzo często w ogóle niczym nie osłonięte. Oczywiście jeśli membrana nie jest widoczna lub używamy innych maskownic to kwestia wizualna przestaje mieć znaczenie i można zająć się sprawami technicznymi.

Najważniejsze parametry:

  • Moc RMS – określa wymagane parametry wzmacniacza audio do poprawnej współpracy
  • Impedancja – również określa warunki współpracy ze wzmacniaczem audio oraz pozwoli zaplanować ewentualną możliwość równoległego lub szeregowego połączenia więcej niż jednego głośnika, co jest przydatne przy podłączaniu wielu urządzeń do danego kanału wzmacniacza
  • Pasmo przenoszenia – wskazuje jaki zakres częstotliwości jest w stanie przenieść dany głośnik
  • Efektywność/Skuteczność – w skrócie informuje o tym jak głośno może zagrać dany model (czego nie można wprost wyczytać z mocy RMS). Ten parametr w kwestii car audio oraz w odniesieniu do głośników basowych jest dosyć ważny, ponieważ informuje o tym jaki poziom ciśnienia akustycznego jest w stanie wygenerować dany głośnik, co przy użyciu wielu głośników i ograniczonych zasobach energetycznych samochodów może mieć znaczenie